Regisztráció folyamata

A regisztrációt lépésről lépésre bemutató, részletes útmutatók a SEGÉDLETEK menüpontban találhatóak.

 A jogszabályi rendelkezések alapján minden hazai szálláshelyet, vendéglátó üzletet és turisztikai attrakciót – kizárólag elektronikusan – regisztrálni kell az NTAK-ba.

Amennyiben az NTAK regisztrációt elvégzi, közvetlenül értesülhet az aktuális hírekről, információkról, az adatszolgáltatással és a szoftverekkel kapcsolatos követelményekről.

Vendéglátó üzletet csak a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendeletben meghatározott üzlettípus szerint lehet regisztrálni. A vendéglátó üzlettípust a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendeletben foglaltak szerint 2021. március 31-ig kellett bejelenteni a területileg illetékes jegyzőnek. Amennyiben ezt a szolgáltató még nem tette meg, javasoljuk, haladéktalanul pótolja.

Az NTAK regisztráció során rögzíteni kell a szolgáltató törzsadatait, a szolgáltatási helyek adatait, végül a szolgáltatási helyeken elérhető ágazati (szálláshely, vendéglátó üzlet, attrakció) adatokat.

  • elsőként a szolgáltatói törzsadatok és a szolgáltatóhoz tartozó szolgáltatási helyek regisztrációját kell elvégezni,
  • majd a szolgáltatási helyek ágazati adatait kell rögzíteni.

 

Az ágazati adatok rögzítése, az adatok karbantartása az NTAK-ba történő belépést követően a SZÁLLÁSHELY / VENDÉGLÁTÁS / ATTRAKCIÓ felületeken történik. További részletek az ÁGAZATI ADATOK RÖGZÍTÉSE almenüpontban találhatóak.

A szálláshelyet, a vendéglátó üzletet és a turisztikai attrakciót annak törvényes képviselője, vagy képviselőjének meghatalmazottja rögzítheti a szolgáltatási helyek regisztrációját követően. Fontos, hogy az NTAK-ban rögzített adatoknak mindenben meg kell egyezniük az egyéb hivatalos iratokban szereplő adatokkal!

Szolgáltató regisztrációja

Különböző gazdálkodó szervezetek regisztrációjához szükséges adatok

 

 

Gazdasági társaságok

Amennyiben a regisztrálandó, adatszolgáltatásra kötelezett valamilyen gazdasági társasági formában végzi tevékenységét – tehát nyilvánosan vagy zártkörűen működő részvénytársaság, korlátolt felelősségű társaság, közkereseti társaság vagy betéti társaság – akkor az alábbi dokumentumokat kell előkészíteni a központi regisztrációhoz:

  • a tevékenységet végző jogi személy (magyar) adószáma;
  • a tevékenységet végző jogi személy székhelyének és levelezési címének adatai;
  • a regisztrációt végző személy, − aki a tevékenységet végző jogi személy törvényes képviselője − ügyfélkapus belépési adatai (felhasználónév, jelszó).

 

A tevékenységet végző jogi személy törvényes képviselője a Rendelkezési Nyilvántartásban más személy részére is meghatalmazást adhat a regisztráció elvégzésre.

 

 

Egyéni vállalkozó

Amennyiben a regisztrálandó, adatszolgáltatásra kötelezett egyéni vállalkozó, akkor az alábbi dokumentumokat kell előkészítenie a központi regisztrációhoz:

  • az egyéni vállalkozó (magyar) adószáma;
  • a regisztrációt végző személy ügyfélkapus belépési adatai (felhasználónév, jelszó).

 

Egyéni vállalkozó a Rendelkezési Nyilvántartásban más személy részére is meghatalmazást adhat a regisztráció elvégzésre.

 

 

Adószámos magánszemély

Amennyiben a regisztrálandó, adatszolgáltatásra kötelezett adószámos magánszemély, akkor az alábbi dokumentumokat kell előkészítenie a központi regisztrációhoz:

  • (magyar) adószáma;
  • a regisztrációt végző személy ügyfélkapus belépési adatai (felhasználónév, jelszó).

 

Adószámos magánszemély nem adhat meghatalmazást a Rendelkezési Nyilvántartásban, ezért a regisztrációt csak saját ügyfélkapus felhasználónevével és jelszavával végezheti el.

 

 

Egyéb szervezet

Amennyiben az adatszolgáltatásra kötelezett szolgáltató valamilyen egyéb szervezetként végzi tevékenységét – egyesület, sportszervezet, szakszövetség, köztestület, alapítvány, közalapítvány, egyház, vallási egyesület, egyéb szervezet –, akkor az alábbi dokumentumokat kell előkészíteni, és a szolgáltató regisztrációja során feltölteni az NTAK-ba:

  • amennyiben a szervezet önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője végzi a regisztrációt, a képviseleti jogát igazoló aláírási címpéldány vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásminta;
  • amennyiben nem a szervezet önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője végzi a regisztrációt, a regisztráló személy részére szóló NEMZETI TURISZTIKAI ADATSZOLGÁLTATÓ KÖZPONT ÜGYKEZELŐI MEGHATALMAZÁS, amelyhez a minta itt található. A meghatalmazás mellé az azt megadó törvényes képviselő(k) aláírási címpéldányát, vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintáját is szükséges feltölteni.

 

A képviseleti jog igazolására, illetve meghatalmazás megadásához egyidőben több dokumentum benyújtása is szükséges lehet az alábbi esetekben:

  • ha a szervezetnek egy önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője, de a regisztrációt nem ő végzi, ebben az esetben feltöltendő: a szervezet képviseletében önállóan eljáró, aláírási jogosultsággal rendelkező személy által kiállított, a regisztráló személy részére szóló NEMZETI TURISZTIKAI ADATSZOLGÁLTATÓ KÖZPONT ÜGYKEZELŐI MEGHATALMAZÁS, valamint a törvényes képviselő aláírási címpéldánya, vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintája.
  • ha a szervezetnek együttes képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselői vannak, ebben az esetben feltöltendő: az összes képviselő adatival kitöltött, minden képviselő által aláírt, a regisztráló személy részére szóló NEMZETI TURISZTIKAI ADATSZOLGÁLTATÓ KÖZPONT ÜGYKEZELŐI MEGHATALMAZÁS, valamint a törvényes képviselők aláírási címpéldányai, vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintái.
  • ha a szervezetnek együttes képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselői vannak és a regisztrációt a szervezet egyik együttes képviselője végzi, ebben az esetben feltöltendő: nyilatkozat arról, hogy melyik együttes aláírásra jogosult fél végzi a regisztrációt a szervezet nevében, amely nyilatkoztatot együttesen, cégszerűen aláírnak, valamint feltöltendő a törvényes képviselők aláírási címpéldányai, vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintái.

 

A meghatalmazás elektronikus okiratként is benyújtható, ha a dokumentumon az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el. Ebben az esetben a törvényes képviselők aláírási címpéldányainak, vagy az ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintáinak feltöltése nem szükséges.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az NTAK-regisztráció során nincs lehetőség a beadott kérelemhez kapcsolódóan dokumentumok pótlására, vagy az adatok módosítására. A nem megfelelő kérelem elutasításra (ezzel együtt törlésre) kerül, azt a helyes adatokkal szükséges újra beadni.

Fentiek értelmében, ha az egyéb szervezet regisztrációjakor nem kerül feltöltésre az összes szükséges dokumentum, akkor a szervezet az ellenőrzést követően törlésre kerül, és annak NTAK-regisztrációját meg kell ismételni.

 

Szolgáltatási hely regisztrációja

Szolgáltatási hely jelentése:

Az NTAK-hoz történő csatlakozás tekintetében a szolgáltatási hely a szálláshely, vendéglátás, vagy turisztikai attrakciók közül egy vagy több szolgáltatást (akár egy időben) nyújtó helyszín.

Ágazati adatok rögzítése

Az ágazati (szálláshely, vendéglátó üzlet, turisztikai attrakció) adatok rögzítése során az NTAK regisztrációs folyamat a regisztráció során kiválasztott ágazatokban folytatódik, ahol a szolgáltatásokhoz kapcsolódó, ágazat specifikus adatokat kell megadni az alábbiak szerint:

  • a szálláshely-szolgáltató esetén az üzemeltetett szálláshely(ek) részletes adatait;
  • a vendéglátó üzlet üzemeltetője esetén az üzemeltetett vendéglátó üzlet(ek) részletes adatait;
  • a turisztikai attrakció üzemeltetője esetén az üzemeltetett attrakció(k) részletes adatait.

 

Az NTAK a szolgáltatás rögzítését követően generálja a szolgáltató részére a regisztrált nyilvántartás érdekében létrehozott egyedi azonosítót, ez az NTAK regisztrációs szám.

A 2021. november 1. előtt regisztrált szálláshelyek NTAK regisztrációs száma változatlan marad.

 

SZÁLLÁSHELY

Az alábbiakban találja, hogy az NTAK arra jogosult felhasználója milyen adatokat köteles megadni a szálláshelyére vonatkozóan:

  1. szálláshely neve,
  2. pontos címe,
  3. jogszabály szerint a szálláshely típusa (8 kategóriából);
  4. besorolásának típusa;
  5. kapcsolattartó levelezési címe,
  6. kapcsolattartó telefonszáma,
  7. kapcsolattartó elektronikus levelezési címe,
  8. férőhely és kapacitási adatok (szobák, ágyak, pótágyak száma),
  9. tevékenység kezdőnapja;
  10. üzemeltetés jellege (saját ingatlanban végzik-e a tevékenységet).

Amennyiben a regisztráció során megadott adatokban változás történik, úgy a változást a szálláshely üzemeltetője a változás bekövetkezését követően legfeljebb 8 napon belül köteles az NTAK-ban átvezetni. Ha az NTAK üzemeltetője hatósági adatszolgáltatás vagy a szálláshely üzemeltetőjének értesítése alapján tudomást szerez az adatszolgáltatásra kötelezett szálláshely, illetve a szálláshely üzemeltetőjének NTAK-ban megadott adatainak változásáról, jogosult az NTAK-ban az adatokat módosítani, amennyiben a szálláshely üzemeltetője azokat nem vezeti át 8 napon belül.

 

VENDÉGLÁTÁS

Az alábbiakban találja, hogy az NTAK arra jogosult felhasználója milyen adatokat köteles megadni a vendéglátó üzletére vonatkozóan:

  1. vendéglátó üzlet neve,
  2. pontos címe,
  3. a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet szerinti vendéglátó üzlet típusa (11 típusból, lásd 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 4. melléklete);
  4. kapcsolattartó levelezési címe,
  5. kapcsolattartó telefonszáma,
  6. kapcsolattartó elektronikus levelezési címe;
  7. tevékenység kezdőnapja;
  8. kapacitási adatok;
  9. nyitvatartási adatok;
  10. további, a szolgáltatás jellegére vonatkozó adatok.

Amennyiben a regisztráció során megadott adatokban változás történik, úgy a változást a vendéglátó üzlet üzemeltetője a változás bekövetkezését követően legfeljebb 8 napon belül köteles az NTAK-ban átvezetni. Ha az NTAK üzemeltetője hatósági adatszolgáltatás vagy a vendéglátó üzlet üzemeltetőjének értesítése alapján tudomást szerez az adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet, illetve a vendéglátó üzlet üzemeltetőjének NTAK-ban megadott adatainak változásáról, jogosult az NTAK-ban az adatokat módosítani, amennyiben a vendéglátó üzlet üzemeltetője azokat nem vezeti át 8 napon belül.

 

ATTRAKCIÓ

Az alábbiakban találja, hogy az NTAK arra jogosult felhasználója milyen adatokat köteles megadni az általa üzemeltett attrakció(k)ra vonatkozóan:

  1. turisztikai attrakció neve;
  2. pontos címe;
  3. jogszabály szerinti besorolási típusa;
  4. kapcsolattartó levelezési címe;
  5. kapcsolattartó telefonszáma;
  6. kapcsolattartó elektronikus levelezési címe;
  7. az adott szolgáltatási helyen elérhető turisztikai szolgáltatások;
  8. általános adatok;
  9. infrastruktúrára vonatkozó adatok;
  10. gazdasági adatok;
  11. akadálymentességre vonatkozó adatok;
  12. tevékenység kezdőnapja.

Amennyiben a regisztráció során megadott adatokban változás történik, úgy a változást a turisztikai attrakció üzemeltetője a változás bekövetkezését követően legfeljebb 8 napon belül köteles az NTAK-ban átvezetni. Ha az NTAK üzemeltetője hatósági adatszolgáltatás vagy a turisztikai attrakció üzemeltetőjének értesítése alapján tudomást szerez az adatszolgáltatásra kötelezett turisztikai attrakció, illetve a turisztikai attrakció üzemeltetőjének NTAK-ban megadott adatainak változásáról, jogosult az NTAK-ban az adatokat módosítani, amennyiben a turisztikai attrakció üzemeltetője azokat nem vezeti át 8 napon belül.

Gyakori kérdések

    Az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosultságát az NTAK az adatok beírása során automatikusan ellenőrzi. Az ellenőrzés során három közhiteles nyilvántartásban – cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás – történik az automatikus ellenőrzés. Amennyiben az automatikus ellenőrzés során a beírt adatokban a rendszer hibát észlel, a regisztrációt nem lehet elvégezni. A sikertelen regisztráció kísérletének további vizsgálata céljából küldje meg a turisztika@1818.hu ügyfélszolgálati e-mail címre, a https://ebev.nav.gov.hu/ felületén elérhető törzsadatlapot és a hibaüzenetről készített képernyőképet.

    Jogosultságkezelési Ügynök (JKÜ) szolgáltatáson keresztül az NTAK ellenőrzi, hogy az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosult-e eljárni az adott szolgáltató képviseletében. A JKÜ ellenőrzése során az alábbi közhiteles nyilvántartás adatait kérdezi le:

    • cégnyilvántartás;
    • egyéni vállalkozói nyilvántartás;
    • rendelkezési nyilvántartás;
    • NAV nyilvántartása.

    Ezen nyilvántartásokban szükséges a regisztrációt elvégezni kívánó személy adatainak ellenőrzése, amiknek karakterpontos egyezősége szükséges ezen adatbázisokban. Ezen adatok:

    • név;
    • születési név;
    • édesanyja neve;
    • születés helye és ideje;
    • (magyar) adószám, adóazonosító jel.

    Ha valamelyik nyilvántartásban nem egyeznek az adatok, úgy a jogosultságellenőrzés hibára fog futni. Minden a szervezetet érintő nyilvántartásban egyeznie kell az adatoknak. Cégek esetében azt kell leellenőrizni, hogy van-e az önálló képviseleti jogú személynek bejegyzett adóazonosító jele a cégnyilvántartásban, és ha igen, az egyezik-e az adókártyán feltüntetett számmal. Amennyiben a fenti adatokban hiba/eltérés van, akkor kérjük, hogy a nyilvántartást vezető szervhez forduljon. Ha a fenti nyilvántartásokban minden adat helyesen szerepel, úgy kivizsgálás céljából a turisztika@1818.hu e-mail címre küldje megkeresését.

    Az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosultságát az NTAK az adatok beírása során automatikusan ellenőrzi. Az ellenőrzés során három közhiteles nyilvántartásban – cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás – történik az automatikus ellenőrzés. Amennyiben az automatikus ellenőrzés során a beírt adatokban a rendszer hibát észlel, a regisztrációt nem lehet elvégezni. A sikertelen regisztráció kísérletének további vizsgálata céljából küldje meg az ügyfélszolgálat e-mail címére a https://ebev.nav.gov.hu/ felületén elérhető törzsadatlapot és a hibaüzenetről készített képernyőképet. A Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített NTAK ügykezelői meghatalmazással lehet meghatalmazottként regisztrálni, erről ide kattintva olvashat részletesen. Egyéb szervezetek esetében ide kattintva található a meghatalmazásminta.

    Igen. Amennyiben a szolgáltató, a jövőben már nem kívánja folytatni az adott szálláshelyhez kapcsolódó szálláshely-szolgáltatási tevékenységet (ebben az esetben szükséges a működési engedély érvénytelenítése) vagy már a szálláshellyel sem rendelkezik, abban az esetben a korábban regisztrált szálláshely törlésére van lehetőségük az NTAK rendszerében, a szálláshelyek szerkesztése menüpontban.

    A szolgáltatási hely törléséhez kérjük, jelentkezzen be a https://ntak.hu oldalra, majd a fejléc Szolgáltatások és Szolgáltatási helyek feliratú menüpontjára kattintson. Nyissa le a megfelelő Szolgáltató táblázatát, majd kattintson a törölni kívánt szolgáltatási hely neve mellett található ceruza ikonra. Az ezután megjelenő képernyőn láthatja a Szolgáltatási hely törlése gombot, ezzel fogja tudni a törlést megtenni.

    Ha a (magyar) adószám első 8 számjegye nem változik, csak az utolsó 3, akkor a változását e-mailben szükséges jelezni az Ügyfélszolgálaton, a turisztika@1818.hu e-mail címen. Az e-mailben az alábbi adatokat szükséges megadni:

    • szolgáltató neve;
    • szolgáltató korábbi adószáma;
    • szolgáltató új (magyar) adószáma.

    A levélhez csatolni szükséges a NAV törzsadatlapot is. Amennyiben az adószám utolsó három számjegye módosítva lett a rendszerben, úgy azt követően a szolgáltató ugyanúgy be tud lépni az NTAK-ba, mint korábban.

    Ha a teljes adószám megváltozik, vagyis az első 8 számjegye is, ebben az esetben a szolgáltatónak újra regisztrálnia kell az NTAK-ba. A már nem élő adószámos szolgáltató törlését kérelmeznie kell az ügyfélszolgálaton e-mailben (turisztika@1818.hu). Amennyiben VENDÉGEM szoftvert használ, fontos, hogy nem fog tudni belépni a fiókjába a szolgáltató törlését követően.

    Az NTAK-ban 4 különböző szervezeti formát különböztetünk meg:

    • gazdasági társaság;
    • adószámos magánszemély;
    • egyéni vállalkozó;
    • egyéb szervezet.

    Ha egy szolgáltató szervezeti formát változtatott oly módon, hogy a fenti 4 kategória között váltás történik, akkor már nem fog tudni belépni a korábban regisztrált szálláshelyéhez az NTAK-ban.
    A szervezeti forma váltást a turisztika@1818.hu e-mail címre szükséges jelezni, ahol kérjük adja meg az alábbi adatokat:

    • a szolgáltató (magyar) adószáma,
    • érintett szolgáltató neve,
    • NAV törzsadatlap.

    Amennyiben az adatok helyesek, úgy az NTAK ügyfélszolgálat elvégzi a módosítást, majd a sikeres módosítást követően a szolgáltató a belépést követően válassza a "SZOLGÁLTATÓK ÉS SZOLGÁLTATÁSI HELYEK" menüpontot. Ezt követően a felületen kattintson az "ÚJ SZOLGÁLTATÓ" gombra. A megjelenő felületen adja meg a törzsadatlapon szereplő szervezeti típust és adószámot. Végül kattintson a "JOGOSULTSÁG ELLENŐRZÉS ÉS MENTÉS" feliratú gombra. A művelet végrehajtását követően ismét elérhetővé válik a korábban regisztrált hozzáférése.

    Az NTAK-ban a jogosultság ellenőrzése nincs összefüggésben a szálláshelyen nyújtott tényleges szolgáltatással. Ha a szolgáltatót a kereskedelmi hatóság nyilvántartásba vette, azaz van nyilvántartásba vételi engedélye (működési engedélye), és működik a szálláshelyen használt szálláshelykezelő szoftvere, akkor tud vendéget fogadni.
    Ha a szervezet képviselője megváltozott, akkor az új képviselő jelentkezzen be KAÜ-s azonosítójával az NTAK-ba, majd végezze el a szolgáltató felvételét az ÚJ SZOLGÁLTATÓ FELVÉTELE gombra kattintva. Miután kitöltötte a gazdálkodó szervezet típusát és az adószám mezőket, a JOGOSULTSÁG ELLENŐRZÉSE ÉS MENTÉS gombra kattintva csatlakozhat a korábban regisztrált szolgáltatóhoz és szolgáltatási helyhez.
    Az Egyéb szervezetek esetében manuálisan kell felvezetni a szervezet új képviselőjének az adatait, mert közhiteles nyilvántartásban nem szerepelnek. Ilyen esetekben az adatmódosításhoz szükség van az aktuális információkat tartalmazó képviseleti jogosultságot igazoló dokumentumra, valamint a meghatalmazotti regisztráció esetén az új ügykezelői meghatalmazásra. Ezeket a dokumentumokat az NTAK felületére szükséges feltölteni, az Új szolgáltató felvétele gombra kattintva.
    Az NTAK-ban a jogosultság ellenőrzése nincs összefüggésben a szálláshelyen nyújtott tényleges szolgáltatással. Ha a szolgáltatót a kereskedelmi hatóság nyilvántartásba vette (van „működési engedélye”), és működik a szálláshelyen használt szálláshelykezelő szoftvere, akkor tud vendéget fogadni.
    Először az NTAK-ban a szolgáltatót szükséges rögzíteni, majd az ahhoz tartozó szolgáltatási helyet (helyeket). A szolgáltatási hely rögzítése során kell kiválasztani az NTAK-al kommunikálni képes, az MTÜ által kibocsátott igazolással rendelkező informatikai rendszert/szoftvert. A regisztráció akkor tekinthető befejezettnek, ha szoftvert is megjelöltek az NTAK-ban és az adott szoftverhez szükséges tanúsítványt is kiállították, ekkor a regisztrációs főoldalon a szolgáltatási hely neve mellett zöld pipa látható.
    Az NTAK-ba adatot küldeni kizárólag a tevékenység megkezdése után lehet és szükséges, vagyis csak azt követően, ha a területileg illetékes kereskedelmi hatóság (jegyző) kiállította a nyilvántartásba vételről az igazolást/határozatot („működési engedély”). Ha olyan szolgáltató regisztrál, akit a hatóság már nyilvántartásba vett és már tevékenységet folytat, akkor az a szolgáltató a regisztrációt követően köteles megkezdeni az adatszolgáltatást. A vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók számára az NTAK-adatszolgáltatás 2023. július 1-jén indul, függetlenül attól, hogy mikor regisztrált a szolgáltató. E két szektor esetében a regisztráció és az adatszolgáltatás induló napja közötti időszakra nem kell adatot küldeni az NTAK-ba.
    A szolgáltatási hely típusa nem módosítható. Amennyiben rosszul választották ki a típust, akkor a szolgáltatási helyet törölni szükséges az NTAK rendszerében és új szolgáltatási helyet kell rögzíteni a helyes adatokkal. Fontos, ha a szolgáltatási helyet törölték, akkor az ahhoz kapcsolódó adatok (például VENDÉGEM alkalmazás) már nem lesznek elérhetők. Ebből kifolyólag kérjük, hogy a törlés előtt nézze át a szoftvert és mentse le az Ön számára fontos adatokat, amelyekre a jövőben szüksége lehet (pl: IFA kimutatás).
    A vendéglátó üzletek és a szálláshelyek esetében a jogszabály napi adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő arra az időre, amíg az adott szolgáltató a tevékenységét végzi. Adatot szolgáltatni azokra a napokra is szükséges, amikor a szolgáltatási hely zárva tart.
    A statisztikai adatok beküldése az NTAK-ba a szolgáltató felelőssége, az adatszolgáltatást a területileg illetékes jegyző ellenőrzi. Amennyiben a szolgáltató nem tesz eleget a jogszabályi előírásoknak ‒ pl. nem küld adatot az NTAK-ba ‒, akkor a területileg illetékes kereskedelmi hatóság (jegyző) a jogszabályok alapján szankcionálhat.
    Nem, a regisztráció véglegesítéséhez szükséges a szolgáltatási hely rögzítése is.
    Az NTAK közhiteles nyilvántartásokba kérdez be: KAÜ, JKÜ, cégnyilvántartás, egyéni vállalkozók nyilvántartása, Rendelkezési Nyilvántartás, NAV nyilvántartása.

    Ha olyan közterületet szükséges címként regisztrálni, amely nem szerepel az adott település címjegyzékében, akkor írjon e-mailt a turisztika@1818.hu címre. Leveléhez csatolja szkennelve az adott szolgáltatási hely címéről a

    • a Tulajdoni lap első oldalát, ez letölthető a https://kau.foldhivatal.hu/auth/login felületről; vagy
    • önkormányzat által kiállított nyilvántartásba vételi igazolás/határozat, ami az adott szolgáltatóra és szolgáltatási helyre vonatkozik, és szerepel benne az a közterület, amit nem talált a címjegyzékben

    Hibát bejelenteni az Ügyfélszolgálaton lehet, ehhez írjon e-mailt a turisztika@1818.hu-ra az alábbi adatokkal:

    • szolgáltató neve;
    • szolgáltató adószáma;
    • képernyőkép, amin látszik a pontos hiba, és hogy mikor készült az adott kép;
    • a hiba részletes leírása.

    Az NTAK-ba érkező adattömeg kizárólag statisztikai célú, a statisztikai adatok körébe tartozó adatokat tartalmaz. A rendszer semmilyen, a vendégekkel kapcsolatos személyes adatot nem fogad be, nem rögzít és nem tárol. Az egyes vendégek személye az NTAK-ba érkező statisztikai adatok alapján nem azonosítható, nem visszafejthető, mivel ez turisztikai szempontból nem releváns. Az adatok alapján kizárólag utazói profilok definiálhatóak. ¬
    Főtevékenységként a gazdasági társaságok megalapításánál, az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésénél egy bizonyos tevékenységet definiálni kell. Ez lesz majd az adott szolgáltató főtevékenysége pl. a cégkivonatban is. Főtevékenységnek nevezhető az a végzett tevékenység, amelyik a legnagyobb bevételt képezi az adott szolgáltató tevékenységei között.
    Igen, az egyéb lehetőséget válasszák.
    Az önkormányzati nyilvántartási szám a területileg illetékes jegyző által kiállított nyilvántartásba vételi igazoláson/határozaton található. Ez az a szám, amelyiken az adott szolgáltatást a jegyző nyilvántartásba vette. Ez a szám nem azonos a dokumentum iktatási számával!
    A KSH azonosító a KSH-tól kapott azonosító a kereskedelmi szálláshelyek esetében, mely a szálláshely 8-jegyű, K0-val kezdődő azonosítója. A KSH azonosító nem azonos a KSH statisztikai számjellel.
    A felügyeleti szervként eljáró kereskedelmi hatóság (jegyző) a szálláshelyek esetében, az önkormányzatok számára kialakított ASP felületén keresztül le tudja kérdezni az adott szolgáltató NTAK regisztrációs számát.

    A Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített NTAK ügykezelői meghatalmazással lehet meghatalmazottként regisztrálni, erről ide kattintva olvashat részletesen. Egyéb szervezetek esetében ide kattintva található a meghatalmazásminta

    Az alábbi lépéseket szükséges követni:

    1. Ha telefonon próbált meg belépni, akkor ellenőrizze le, hogy számítógépes felületen be tud-e jelentkezni. Ha be tud jelentkezni számítógépen, akkor a mobiltelefon böngészési előzményeit, gyorsítótárát törölje. Számítógépes felületen javasoljuk a böngészési előzmények törlését, valamint másik internetes böngésző, inkognitó mód használatát.
    2. Amennyiben az NTAK belépés során az ügyfélkapus belépés sikertelen, akkor ellenőrizze le, hogy a www.magyarorszag.hu oldalra be tud-e jelentkezni. Amennyiben erre az oldalra sem tud belépni, akkor az ott kiírt hibaüzenet szerint szükséges eljárni. Ha nem működik a szolgáltatás, akkor később érdemes újra megpróbálni. Ha helytelen a jelszó, akkor új jelszót kell igényelni.
    3. Ha a www.magyarorszag.hu oldalra be tud lépni, de az NTAK-ba továbbra sem engedi belépni a rendszer, akkor keresse az Ügyfélszolgálatot e-mailben a turisztika@1818.hu címen.

    Az Adatkezelési tájékoztatót meg kell nyitni, majd elolvasni. Ezt követően lehet jelölőt tenni a négyzetbe.
    Igen, az NTAK adatszolgáltatás idejére internetkapcsolatra van szükség.
    Igen, a nettó árbevétel megadása a regisztrációs folyamat része, így a regisztráció, valamint az éves nettó árbevételi adatokat rögzítése azon a szolgáltatók számára is kötelező, akiknek nincs NTAK adatszolgáltatási kötelezettsége.
    A 2022. évi nettó árbevétel számítása során a vendéglátó üzletet üzemeltető cég a mindenkor hatályos TEÁOR nómenklatúra szerinti vendéglátás tevékenységből származó árbevételét, az attrakciót üzemeltető cég esetén pedig a turisztikai attrakció szolgáltatásaihoz kapcsolódó jegyértékesítéséből származó árbevételét kell figyelembe venni. Tehát, amennyiben a jegyértékesítéséből vagy a vendéglátásból származó 2022. évi nettó árbevétele meghaladja a 100 millió forintot, akkor 2023. július 1-jétől adatszolgáltatásra kötelezett, ha meghaladja a 12 millió forintot viszont a 100 millió forintot nem haladja meg, akkor 2024. január 1-jétől köteles az adatszolgáltatásra.
    Igen, minden Magyarországon nyilvántartásba vételi engedéllyel rendelkező vendéglátó üzlet, illetve minden a 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet 3. sz. mellékletében felsorolt turisztikai attrakció köteles regisztrálni az NTAK-ba. A 12 millió Ft-ot nem meghaladó nettó árbevétellel rendelkező szolgáltatóknak a regisztráció során nem kell vendéglátó, illetve jegykezelő szoftvert választani, a regisztráció anélkül is teljes. A regisztrációt követően nincs további teendője a szolgáltatónak, mivel adatszolgáltatásra nem kötelezett.
    Az üzleti év időtartama megegyezik a naptári évvel. Ez alól kivétel csak a 2000. évi C. törvény 11. § foglaltak jelenthetnek. Tehát a 2022. szeptemberében indított vállalkozás – amennyiben nem tartozik a kivételek közé – első teljes üzleti éve 2023 lesz.

    Amennyiben vendéglátó üzlete vagy turisztikai attrakciója van, és nincsen lezárt üzleti éve, adatszolgáltatásra nem kötelezett, azonban regisztrálnia továbbra is kell az ntak.hu oldalon.

    Kizárólag magyar adószámmal lehet regisztrálni az NTAK-ba.